Festival Čokolády Tábor
čokopárty
Toulava

 

Facebook

 

Náš facebook

 

 

 

 

Doporučujeme navštívit:
(partnerské weby)

 

Doporučujeme: Navštivte také stránky www.visittabor.eu - Oficiální web města Tábora

BONBON - Exkluzivní čokoládové bonbony a pralinky podle originální receptury

Café Budík - u nás máš času dost!

ORION

opět jedničkou na opět svobodném trhu!

 

V závěrečném dílu miniseriálu o historii značky Orion se rozloučíme s dobou socialistického plánovitého hospodaření a vstoupíme na nově utvářený svobodný trh. Období mnoha změn se otevírá po roce 1992, kdy se Orion stává hvězdou tuzemského portfolia cukrovinkářských značek Nestlé.

 

orion

 

Orion, výrobkovou značku a zároveň název závodu, jsme v minulém díle opustili v době, kdy se stal po předchozím začlenění v národních podnicích Pražské čokoládovny (1947-1958) a České čokoládovny (1958-63) součástí Československých čokoládoven (1963-69), které sdružily všechny české, moravské a slovenské továrny. Ředitelství tohoto podniku bylo umístěno do modřanského areálu. Pro jeho potřeby byla v roce 1963 zprovozněna třípatrová administrativní budova a v roce 1966 otevřena výšková budova, ve které sídlilo Vývojové výpočetní středisko. To provozovalo první počítač v našem potravinářském průmyslu „Minsk 22“. Ani tento stav dlouho nevydržel, protože po federalizaci v roce 1969 opět došlo k oddělení slovenských podniků a Orion se stal součástí oborového podniku Čokoládovny, o.p. Praha.

 

orion

 

Přesto, že období normalizace znamenalo nutnost přizpůsobit život závodu požadavkům vládnoucích strany, i v této době výrobky se značkou Orion úspěšně usilovaly o svou prestiž. Na jedné straně tedy zaměstnanci soutěžili o „Rudý karafiát“, o titul „Brigády socialistické práce“, vydávali časopis s názvem „Informátor Orionu“, navázali družbu se závodem P.A.Babajeva v Moskvě a nezapomínali říci rozhodné „ne“ válce ve Vietnamu. Na druhé straně se dařilo průběžně modernizovat výrobu, zvyšovat její objemy a inovovat nabízený sortiment. Vznikaly velmi oblíbené výrobky, například od roku 1969 Pařížský dezert a Televizní dezert, od roku 1973 Maraska a řada čokolád pro TUZEX, v roce 1975 Studentská pečeť, v roce 1976 Barila, v roce 1977 BonPari, v roce 1978 Orient dezert. Instalace nové německé linky na výrobu lehčených čokoládových tyčinek umožnika vyrábět tuto novou kategorii výrobků od roku 1980 pod značkou Deli, ke které se přiřadila v roce 1986 tyčinka Koko a v roce 1988 cereální tyčinka Reneta z ovesných a sojových vloček, rozinek, mandlí a extrudované pšenice s příchutí skořice.

orion

Uvolněné tržní prostředí po revoluci v roce 1989 nezastihlo Čokoládovny, které byly v té době jedním z nejvýznamnějších potravinářských podniků, nepřipravené. Vedení společnosti se podařilo realizovat jeden z prvních projektů velké privatizace a již v roce 1992 do akciové společnosti Čokoládovny vstoupili silní strategičtí partneři – společnosti Nestlé a BSN(později přejmenovaná na Danone). Dočasné spojení těchto firem, globálních konkurentů, bylo ojedinělé, ale přesto dobře funkční na základě rozdělení pravomocí. Nestlé tak získalo přímou správu nad oblastí čokoládových a nečokoládových cukrovinek, nad závody a značkami v těchto kategoriích.

orion

Jedním z prvních kroků bylo vytvoření nových týmů prodeje a marketingu a hledání hlavní značky pro domácí trh čokoládových výrobků. Nezávislý marketingový průzkum potvrdil, že nejznámější domácí značkou je Orion. Tato značka byla tedy zvolena jako hlavní značka zastřešující portfolio čokoládových výrobků a marketingovou komunikaci. Již v druhé polovině 90. let se v průzkumech AISA značka Orion umísťovala mezi 10. absolutně nejoblíbenějšími značkami na našem trhu. Po rozdělení společného podniku v roce 1999 značka Orion přechází do nové společnosti Nestlé Čokoládovny, a.s. a s ní v roce 2001 do Nestlé Česko, a.s.

 

 

Pavel Novák, Orion

 

 

 

 


muzeum cokolady a marcipanu tabor

Tento projekt CZ.1.14/3.2.00/05.01829

“Vybudování Muzea čokolády a marcipánu v Táboře”
je spolufinancován Evropskou unií